söndag 20 februari 2011

Grekisk pyttipanna

I dag har jag lagat grekisk pyttipanna. Det är så gott. Jag skriver receptet här , men kanske alla vet vad det är redan (som att skriva recept på köttfärssås t.e.x.) Men det verkar finnas lite olika varianter av den . Så här gör jag:
* 2 Fläskfileer läggs i marinad i en plastpåse under natten.
* Marinaden består av: 1,5 dl olivolja, 3-4 skivade vitlöksklyftor, 1,5 tsk sambal oelek, 2 msk soja, salt ,peppar , 1 tsk ingefära.
* Potatis skärs i klyftor (ca 15 normalstora). Täck botten på en smord långpanna. In i ugn 200 grader ca 15 min.
* Sen på med köttet.
* Paprika , 1 gul , 1 röd skuren i bitar.
* 1-2 Rödlökar skurna.
* Svarta oliver.
* 3 Tomater, skurna .
* In i ugnen i ca 30 min, när det är ca 10 min kvar av tiden strö över Fetaost skuren i kuber.
* Servera med en kall sås av turkisk yoghurt blandas med 1 pressad vitlöksklyfta, italiensk salladskrydda och lite pressad lime. Ev. också en sallad och ett gott bröd.
 I kväll ska jag och maken gå på teater. Årets Gällivare revy. Det brukar vara kul . Duktiga lokala amatörskådespelare, bl.a. våran granne är med och spelar.
 Nu blev det något tjorv när jag skulle föra över bilderna, tryckte på fel ,och nu får jag inte bort bilden på hoppbacken som min man fotade under sin promenad i dag, så den får väl vara med. Sen kommer jag nu på när jag skrev receptet att jag glömde tomaterna när jag lagade maten.

5 kommentarer:

  1. Jag antar att det gick bra ändå, trots "tomatmissen"!
    Du har något att hämta inne hos mig;)
    Ha så trevligt på revyn!
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. vilken hoppbacke:))gör inget att den är med:)
    har hört om denna rätt,verkar supergod/kram

    SvaraRadera
  3. Ha en trevlig kväll :)
    Visst är Grekisk pyttipanna gott? :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  4. ha en trevlig kväll Kul att se hoppbacken. Jag har aldrig ätit grekisk pyttipanna. Ska prova.
    Kram

    SvaraRadera
  5. hoppas att kvällen var trevlig :)

    kram kram

    SvaraRadera