onsdag 3 augusti 2011

Diabetesuppdatering



För ca två månader sen fick jag beskedet att jag har diabetes typ 2 . Det blev lite av en chock , det hade jag inte tänkt mig . Jag hade ju varit så onormalt trött hela vintern , men kopplade inte det till diabetes . Tänkte att det hör väl till alla mina andra krämpor jag har . Men efter flera blodsockerprover som var höga och även ett prov på långtidssockret som visade att det varit högt tre månader bakåt i tiden fick jag diagnosen diabetes .
Nu när det har gått ett tag tycker jag att jag har läget under kontroll . Har en blodsockermätare hemma som jag kollar mina värden då och då . Med hjälp av koständring och tabletter är blodsockret normalt .
Jag har börjat äta mer fibrer , frukt och grönsaker . Äter nästan inget fikabröd  . Men ibland unnar jag mig lite godsaker och även något glas vin också . Har ju koll på mina värden och kan se att det går bra .
Jag har ju inte direkt bantat men vågen visar några kilo mindre och midjemåttet några centimeter mindre och det är ju bra .

Här är det jättevarmt , soligt och fint väder . Peter håller på att spika nya brädor på våran bro. Han ska och jobba några extra nattskift fr.o.m i kväll. Han har ju ledigvecka som jag skrev i tidigare inlägget men han är visst inte i behov av någon sådan eftersom han glatt tackade ja när dom ringde och frågade om han kan komma och jobba några nätter .( Det är klart , det blir ju lite extra pengar ;)

12 kommentarer:

  1. Vad skönt att du fixar detta så bra o att det sen ger resultat är ju inte helt fel;))

    Kramizzzz

    SvaraRadera
  2. det låter jätteskönt att det fungerar så bra för dig, jag har typ 1 diabetes och har det annorlunda, tar minst 5 blodprover dagligen, äter aldrig några godsaker, äter fettsnålt och har insulinpump
    bamsekramar

    SvaraRadera
  3. Inget ont som inte har något gott med sig;)
    Ha en fin dag!
    Kram♥

    SvaraRadera
  4. Förstår att det blir en stor omställning att få diabetes. Skönt att det går bra för dig i alla fall.
    Här är det också soligt och varmt. Det åskade och regnade lite igår eftermiddag men det blev inte mer än så. I helgen ska det visst bli sämre, men det gör inte mig något, jag ska ju ändå sova bort dagarna :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad bra för dig att du har fått ordning på diabetes. Nu kan du känna att du inte är så trött längre. Vi har varit på sjön hela dagen. Vi har varit till Fyrudden med Tommy. Han är hos oss den här veckan. Strolande sol. Ha det så gott kram från hos i Linghem

    SvaraRadera
  6. vilken omställning,men du verkar ju fixa det bra:))
    visst har vi haft en underbar sommar:))otroligt.

    kramar

    SvaraRadera
  7. Bra att du känner att du har kontroll på sockret :-)
    Att man blir lite smalare på kuppen får man ta som bonus..
    Vi har oxå haft urfina dagar men idag väntas det oväder.. det är på G ser jag..

    Ha en finfin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukpensionär.
    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du har jobbat på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).
    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: www.afaforsakring.se/sjukforsakring
    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst
    Vänliga hälsningar
    Gary
    AFA Försäkring

    SvaraRadera
  9. Inget ont som inte har något gott med sig, tänkte jag skriva. Nu såg jag att Marie redan skrivit det, men det stämmer ju så bra!

    Ha en skön torsdag!
    Agneta

    SvaraRadera
  10. Skönt att du fått ordning på mediciner och prover!!
    Ha en skön helg!
    Kram
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  11. Kikar in såhär på morgonen för att önska dig en härlig dag. Saknar dig!
    Kram♥

    SvaraRadera
  12. Hej Maria

    Du har något att hämta hos mej
    http://vindsromantik.blogspot.com/
    Maila mej din adress på
    tillmaggan@gmail.com

    Jag kommer att resa bort på onsdag, men är hemma igen efter helgen.

    Kram Maggan

    SvaraRadera