söndag 25 januari 2015

Gratäng med tacokryddad köttfärs och pasta


I dag har jag lagat detta:

Recept till ca 5-6 portioner

* Pasta
* 600 g köttfärs
* 1 påse tacokrydda
* Lite salt
* 1/2 purjolök
* 1 paprika
Sås:
* 2 dl cremefraiche
* 1 dl philadelphiaost
* 1/2 dl tacosås

Gör så här:
* Koka pastan (valfri sort, jag hade skruvade makaroner, lite mindre än ett 500 g paket)

* Stek köttfärsen och krydda med tacokryddan och lite salt.
* Blanda i purjolök och paprika skuren i bitar.
* Tillsätt lite vatten och koka ett tag.

* Blanda ihop ingredienserna till såsen.

* Lägg pastan i botten på en smord ugnsfast form.
* Bred på köttfärsblandningen på pastan.
* Bred på såsen överst.

* Gratinera i 200 grader ugn i ca 15-20 minuter.
* Servera med grönsaker. Jag hade en grönsallad blandad med ananas.

I receptet stod det att man skulle ha en burk avrunnen ananas blandat i köttfärsen, men jag uteslöt det. Tog ananas i salladen i stället.
En god och lättlagad rätt.

             

6 kommentarer:

  1. Oj, så gott det såg ut. Man kan göra mycket läckert med köttfärs. Ananas till är inte alls dumt, gillar jag. Men som du, så modererar jag ofta recept.
    Ha det gott, kram, Gerd ♥

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet :-)
    Det lät jättegott o enkelt. Jag gillar gratängrätter. Allt i ett det är alltid bra o perfekt om man är många.. Pastaoåastasåer är värmmat. Maken har ju alltid matlåda med till jobbet...

    Hoppas allt är bra med dig!?
    Kram ❤️

    SvaraRadera
  3. Nu finns ljusstaken förstorad i min blogg.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert vinterväder du visar! Och mums vilken god mat...tacos är ju såå gott.
    Trevlig vecka på dig!
    Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  5. Verkar gott, ska testa detta i veckan som kommer. Tack för tipset!
    Kram J

    SvaraRadera
  6. Både låter och ser gott ut, mums!

    SvaraRadera